Mayra Schoolen, docente Ondernemen bij de KOB, zet zich vol passie in om bouw- en infra-professionals de geheimen van het ondernemerschap bij te brengen. Dankzij haar unieke positie in zowel de educatieve als de professionele wereld van de bouw, biedt ze haar studenten een schat aan informatie: “Het delen van kennis en ervaring in je eigen vakgebied met vakmensen die willen groeien, is fantastisch.”
Ondernemen vormt het laatste onderdeel van het opleidingstraject Vakdiploma Aannemer B&U of Infra van de KOB. Mayra (41) doceert het vak in het oosten van het land en combineert dit met haar baan als Adviseur Sociale Zaken bij Bouwend Nederland voor Gelderland, Overijssel en Flevoland. “Met mijn achtergrond in HR en arbeidsrecht en een persoonlijke connectie met de bouw, voel ik mij sterk verbonden met mijn studenten en de no-nonsense cultuur van de sector. Ik waardeer de directheid en oprechtheid van vakmensen in de bouw.”
Al sinds 2006 is Mayra actief als HR-adviseur – eerst tien jaar via consultancy en accountantskantoren, en nu al bijna acht jaar namens Bouwend Nederland, vooral in Oost-Nederland. Ze adviseert bedrijven over de CAO Bouw & Infra en arbeidsrechtelijke vraagstukken. Daarnaast bespreekt ze als voorzitter van de Werkgeversdelegatie met de vakbonden de naleving van de CAO in de bouwsector, gericht op eerlijke concurrentie en uniforme arbeidsvoorwaarden. Ook is zij trainer bij de Bouwend Nederland Academy over HR- en CAO-gerelateerde onderwerpen.
Het vak Ondernemen biedt alle financiële en zakelijke kneepjes voor het runnen van een klein tot middelgroot bouwbedrijf in de Infra of B&U. Het brede programma varieert van strategisch ondernemerschap, marketing & communicatie in de bouw en procesmanagement tot maatschappelijk verantwoord ondernemen. “Ik ben al bij talloze bedrijven in de infra en bouw over de vloer geweest”, vertelt Mayra. “En ik heb al veel ondernemers succesvol gezien, maar ook zien stoeien met het ondernemerschap. Door deze ervaringen kan ik mijn studenten bij de KOB praktisch advies geven over het maken van strategische keuzes en het aangaan van uitdagingen.”
De cursisten zijn voornamelijk mannen van de bouwplaats die een UTA-functie ambiëren of een eigen onderneming willen starten, en zitten in het laatste jaar van hun vierjarige opleiding. Samen met collega Berjan Jimmink, die het onderdeel Financieel Management verzorgt, biedt Mayra een gevarieerde leerervaring. “We gebruiken theorie, discussies en praktische opdrachten die direct gerelateerd zijn aan de eigen praktijkervaringen. Tussendoor toetsen we regelmatig om de opgedane kennis te peilen.”
De eerste drie jaar van het opleidingstraject (met de modules Techniek, Opdrachtverwerving & Calculatie en Werkvoorbereiding & Uitvoering) hebben een technische insteek. De kennismaking met ‘Ondernemerschap’ en ‘Financieel Management’, inclusief de uitgebreide wet- en regelgeving, is daarom best een uitdaging. “Toch zijn alle cursisten geïnteresseerd in de materie. Ik geniet ervan om met ze in gesprek te gaan over de dagelijkse gang van zaken in combinatie met hun ambities op ondernemerschap. En ik bewonder hun wil om nieuwe vaardigheden te leren, zoals een student die al een eigen bedrijf met personeel runt en worstelt met de balans tussen meewerken en leidinggeven.”
Mayra benut haar ervaring bij Bouwend Nederland om haar lessen te verrijken. Ze gebruikt graag voorbeelden uit haar werk, zoals CAO-onderhandelingen. Dit leidt tot levendige discussies over thema’s als salarisverhogingen, waarbij de meningen uiteenlopen tussen werknemers die hogere lonen wensen en jonge ondernemers die daar anders tegenaan kijken. “Deze gesprekken zijn een afspiegeling van de echte onderhandelingen tussen werkgevers en vakbonden en bieden waardevolle inzichten voor zowel huidige als toekomstige ondernemers.”
Ook de discussie over wie verantwoordelijk is voor de inzetbaarheid en gezondheid tot aan de pensioenleeftijd leidt tot boeiende situaties. “De jongens in loondienst vinden dat de werkgever daarvoor moet zorgen. De ondernemers daarentegen stellen niet verantwoordelijk te zijn voor persoonlijke levensstijlkeuzes zoals voeding en beweging. Precies dit spel speelt zich ook aan de onderhandelingstafel af, en ik vind het er leuk om dit in de klas te begeleiden.”