Leerplatform, alle informatie op één plek

Dit jaar werkt de KOB voor het eerst met een leerplatform. Alle communicatie over de opleiding gaat via het platform en docenten en cursisten kunnen hier alles terugvinden wat met de opleiding te maken heeft. Sommige deelnemers moeten nog even hun weg vinden in het nieuwe systeem. Lisette Wilke, sinds mei commercieel medewerker binnendienst bij de KOB, helpt hen daar graag bij.

Lisette Wilke, commercieel medewerker binnendienst bij de KOB

“Mijn baan bij de KOB is totaal anders dan mijn vorige functies”, vertelt Lisette. “Hiervoor werkte ik bij de politie en o.a. voor handhaving bij de gemeente Capelle. Omdat ik minder op straat wilde zijn en niet meer ’s nachts wilde werken ben ik overgestapt naar de uitvaart. Alleen had ik ook daar nog steeds vrij onregelmatige tijden en was het soms hectisch. Het is heel fijn om nu de rust van regelmatige werktijden te hebben en dat ik ook ’s avonds gewoon thuis ben voor de kinderen. Het werk bij de KOB is vooral administratief, maar ik heb ook klantcontact, iets dat ik heel leuk vind.”

Bij de KOB starten de opleidingen in september. Die periode rond de inschrijvingen, de start van de opleidingen en de examens zijn erg druk. De rest van het jaar houdt Lisette zich vooral bezig met het leerplatform. Daarnaast is ze het aanspreekpunt voor de deelnemers aan de opleiding KOB voor hbo’ers. Lisette: “Dat zijn dit jaar zo’n tien kandidaten die me regelmatig weten te vinden met vragen. Ik krijg wekelijks cijfers aangeleverd van deelopdrachten. Die cijfers moet ik dan weer communiceren naar de cursisten en naar de docenten. Straks ben ik ook verantwoordelijk voor de examens. Ik heb daarin meegelopen het afgelopen jaar en ik word daarin goed begeleid.”

Het leerplatform

Nieuw dit jaar bij de KOB-opleidingen is het gebruik van het leerplatform. Alle communicatie gaat via het platform. Deelnemers leveren hier de opdrachten in en ze kunnen ook oefenen met de lesstof. “Dit is het eerste jaar dat we met dit leerplatform werken”, zegt Lisette. “Het was iets meer werk om alles op tijd af te hebben, dan we van tevoren hadden gedacht. Volgend jaar hoop ik dat we de docenten en deelnemers wat eerder van een inlog kunnen voorzien zodat ze op hun gemak kunnen kennismaken met het systeem. In het leerplatform staat o.a. een digitaal werkboek, waaruit de cursisten werken. Alles wat ze in de opleiding leren, verwerken ze hierin en ook de opdrachten leveren ze hier in. Als een cursist bepaalde berekeningen moet maken, vindt hij of zij daar in het platform uitleg over.”

De header van het leerplatform

 

“In de voorbereidende fase heb ik een aantal onderdelen gebouwd, deelopdrachten en de evaluaties bijvoorbeeld. Je kijkt dan ook of zoiets er leuk en logisch uitziet en of het invullen niet te lang duurt. Na elke module vragen we de deelnemers de evaluatie in te vullen over de opleiding. In die evaluaties kunnen we dan zien waar ze tegenaanlopen, wat we nog kunnen verbeteren en waar ze tevreden over zijn. Het is de bedoeling dat de cursisten wekelijks even in het platform kijken of er berichten zijn of om een opdracht in te leveren. Het inrichten van het platform en het uitnodigen van cursisten is in september afgerond. Nu houd ik me bezig met het updaten van gegevens, maar ik ben ook een soort helpdesk voor cursisten en docenten. Een nieuw systeem is altijd even wennen in het begin. Zo help ik graag iedereen om goed gebruik te maken van het leerplatform.”

 

Neem telefonisch of per mail contact met ons op

088 425 63 00

info@bob-kob.nl