Als directeur Bouw van BanBouw in Nuenen heeft Gijs van Doorn het al druk genoeg zou je denken. Toch vindt hij het belangrijk om zich naast zijn dagelijkse werkzaamheden in te zetten voor het opleiden voor de bouwsector. Eerst deed hij dat als docent voor de KOB en nu als plaatselijk directeur.
“Op zaterdag en in de vakanties werkte ik bij een aannemer”, vertelt Gijs van Doorn. “Zo ben ik geïnteresseerd geraakt in de bouw. Ik heb mts Bouwkunde gedaan, de KOB-opleiding en daarna de Aannemersstafopleiding. Ik liep stage bij een aannemer waar ik bijna drie jaar heb gewerkt. Uiteindelijk kon ik daar niet verder vooruit, het bedrijf was te klein voor mij om verder te groeien. Ik had dat ook tegen de eigenaar gezegd. Toen hij hoorde dat ze bij BanBouw iemand zochten, heeft hij mij voorgedragen. Ik ben hier als junior werkvoorbereider begonnen en na werkvoorbereider en projectleider ben ik nu directeur Bouw.”
Vijf jaar lang was Gijs van Doorn docent voor de KOB, in de vakken werkvoorbereiding & uitvoering en commerciële bedrijfsvoering. Gijs: “Ik wilde de sector vooruit helpen, het viel me op dat er veel vergrijzing was onder de docenten en het leek me goed als er iemand uit de praktijk kwam om les te geven. Je hebt mooie voorbeelden waar je in de praktijk tegenaan gelopen bent, die je dan ook tijdens de les kunt behandelen. Dat horen de studenten graag en als je merkt dat de cursisten je lessen waarderen, ga je lesgeven nog leuker vinden.”
“We hebben in de bouw goeie mensen nodig”, vervolgt Gijs. “Maar wat is een goede medewerker? Een timmerman die zijn vak goed uitoefent is een hele goeie medewerker. Als hij ook nog snapt hoe de kostenbewaking werkt, dus een klein beetje de bedrijfskundige zaken in zijn achterhoofd heeft, dan is het een nog betere medewerker. Wanneer die timmerman ook nog meedenkt over processen en over hoe hij dingen efficiënter kan doen, dan heb je de ideale medewerker. De KOB-opleiding creëert een hele brede basis bij de cursisten. Zij kunnen over een heleboel dingen meepraten, misschien niet in detail maar ze weten wel hoe een bedrijf werkt, los van het bouwen.”
“De bouw is continu in ontwikkeling en dat is weer een andere uitdaging. Daardoor komen er functies die we 10 jaar geleden nog niet hadden. Een BIM-modelleur bijvoorbeeld. Dat is nu een functie die je in bijna elk bedrijf nodig hebt. We zijn op dit moment dus aan het opleiden voor nieuwe functies die je nu nog niet kent.”
Gijs van Doorn is inmiddels geen docent meer. Wel is hij sinds 1 januari voor de KOB plaatselijk directeur voor de regio Eindhoven. Hoe combineert hij die werkzaamheden met zijn drukke baan? Gijs: “Ik kan mijn tijd nu wat flexibeler indelen dan als docent. Daarnaast plan ik een vaste avond waarin ik mijn werkzaamheden voor de KOB zoveel mogelijk verricht en tracht ik het zo te organiseren dat ik met de juiste structuur efficiënt kan werken. Nu is er nog het een en ander nieuw maar als ik een half jaar verder ben gaat het makkelijker verwacht ik.”
“Ik hoop een goede bijdrage te leveren aan het continueren en waar mogelijk te verbeteren van de KOB-opleiding. Het doel is natuurlijk dat cursisten die de opleiding doorlopen hebben vervolgens ambassadeurs worden. Dat ze vertellen echt wat geleerd te hebben van mensen uit de praktijk en daar dagelijks plezier aan beleven. Dat vind ik ook het goede van de KOB opleiding. Cursisten krijgen een heel goed beeld van wat er allemaal komt kijken bij een (bouw)onderneming en ontwikkelen daarmee een breed kennisgebied. Als bedrijf kun je alleen maar blij zijn wanneer je dat soort mensen in dienst hebt”, aldus Gijs van Doorn