De Kader- en Ondernemersopleiding Bouwbedrijf (KOB) heeft zich ontwikkeld van een opleiding voor het aannemersdiploma, tot een brede opleiding voor kadermedewerkers en ondernemers in de bouw. Volgens plaatselijk directeur in Beek (Limburg) en docent Ondernemen Peter Jacobs vervult de KOB hiermee een belangrijke rol: “Wij gaan niet alleen dieper in op zaken, maar we doceren ook vakgebieden die op het mbo bijna niet meer worden gegeven.”
Peter heeft zelf nog de ‘oude school’ leerroute gevolgd van lts, mts en hbo. Daarna is hij beroepsmilitair geworden, waar hij met opleiden in aanraking kwam toen hij lesgaf aan collega-militairen. Na 15 jaar in het leger, stapte Peter in 1997 weer over naar de burgermaatschappij. “Ik begon bij LSB-steigerbouw als bedrijfsleider en ben hier doorgegroeid tot productiedirecteur, mede door mijzelf continu te ontwikkelen met trainingen en avondopleidingen. Rond 2000 ben ik daarnaast bij de KOB gestart als docent Ondernemen. De laatste 8 jaar combineer ik dat met mijn rol als plaatselijk directeur voor de KOB, vanuit de locatie van Bouwmensen Limburg.”
In zijn dagelijks werk in een ondernemend familiebedrijf heeft Peter veel ondernemerservaring opgedaan, die hij graag doorgeeft. Meerdere veranderingen in de laatste decennia maakten dat het vak is veranderd, merkt Peter: “Je ziet dat veel ondernemers niet meer alleen maar met werk bezig willen zijn, maar ook een goede work/life balans zoeken. Dat is een maatschappelijke trend waar je als ondernemer en dus ook als docent mee te maken hebt. Daarom besteden we bijvoorbeeld veel aandacht aan het effectief managen van je tijd.”
“Een andere verandering die we zien is dat het kennisniveau in het technisch onderwijs oppervlakkiger is geworden. Daarnaast gaan niet alle ondernemers mee in de nieuwste ontwikkelingen. Niet iedereen verdiept zich in bijvoorbeeld de ontwikkelingen op het gebied van BIM of LEAN-management. Terwijl ik ervan overtuigd ben dat het ‘nieuwe bouwen’ maakt dat de bouwplaats steeds meer een montageplaats wordt voor prefab-elementen uit de fabriek.”
Met alle veranderingen neemt de meerwaarde van een KOB-opleiding volgens Peter alleen maar toe: “Wij gaan niet alleen dieper in op zaken, maar we doceren ook vakgebieden die op het mbo bijna niet meer worden gegeven. Want in het regulier onderwijs is te weinig aandacht voor essentiële onderwerpen als werkvoorbereiding, uitvoering, calculatie en ondernemen. Met de KOB brengen we die mensen weer op het gewenste kennisniveau.”
“Als KOB zijn we ook veel meer dan ‘de opleiding voor het aannemersdiploma’, waar we voorheen om bekend stonden. Wij richten we ons nu op het gehele bouwbedrijf en we leiden mensen op die het totale bouwproces doorgronden en daarin diepgang zoeken. Onze meerwaarde zit daarbij in onze aansluiting op de praktijk. Want KOB’ers doen bij ons niet alleen kennis op, maar ze leren die ook direct toe te passen in hun eigen praktijk. Daarom zie je de deelnemers ook groeien tijdens en na het traject. En ik denk dat we behoorlijk succesvol zijn, want veel KOB’ers beginnen een eigen onderneming.“
“Met de KOB richten wij ons op ambitieuze professionals die zich willen ontwikkelen. Dat zijn zowel mensen in loondienst als met een eigen bedrijf. Het zijn mensen met de intrinsieke motivatie om te willen groeien, persoonlijk en met hun bedrijf. Die motivatie is ook belangrijk omdat het natuurlijk een pittig traject is. Mensen investeren veel eigen tijd en energie, terwijl ze vaak ook jonge gezinnen hebben.”
“Ik zeg vaak dat we deelnemers leren om bewust bekwaam te worden. Vaak zie je dat de mensen van zichzelf dingen al onbewust goed doen. Maar door ze te leren in een breder kader te denken en het gehele bouwproces te doorzien, maken we ze bewust bekwaam. Daardoor kunnen ze ook weer gaan sturen vanuit hun natuurlijke ondernemerschap. Dan gaan de persoonlijke groei en de groei van het bedrijf samen in een stroomversnelling.”
“We zijn met de KOB druk bezig om ons onderwijs verder te moderniseren. Daarbij heeft corona een aantal ontwikkelingen versneld, vooral op het gebied van digitaal lesgeven. We investeren nu bijvoorbeeld in zogenaamde ‘uiltjes’. Die zetten we in het leslokaal, waardoor mensen die een keer niet aanwezig kunnen zijn, toch de les vanuit huis kunnen volgen. Ook werken we aan een digitaal platform, waarop we allerlei extra informatie kunnen plaatsen. Zo ontwikkelen we continu zowel de inhoud van onze lessen als de manier van lesgeven, zodat de deelnemers de best mogelijk opleiding krijgen bij de KOB.”